אורח חיים בריא, קשור בסיכון מופחת לסרטן הערמונית הקטלני בקרב גברים בסיכון גבוה

שמירה על משקל תקין, פעילות גופנית נמרצת, אכילה טובה והימנעות מעישון יכולים להוות משקל נגד לסיכון הגנטי.

הערת איצי באר –
לסיכון הגנטי שני גורמים:
  1. פגמים גנטיים (מוטציות גנטיות) מולדים (הנמסרים בתורשה מהורינו).
    למשל מוטציות גנטיות מסוג
    BRCA ,ATM ואחרות. אלו נקראות מוטציות גנומיות.
  1. פגמים גנטיים הנרכשים במהלך חיינו.
    אלה יכולים להיווצר בגלל תנאים סביבתיים, חשיפה לזיהומים, חשיפה לשמש וכו'. אלו נקראות מוטצית סומטיות.

 

היתרון של אורח חיים בריא להקטנת הסבירות לפתח סרטן ערמונית קטלני בקרב גברים בסיכון גנטי גבוה
הוכח בניתוח מידע גנטי של למעלה מ -10,000 גברים, לפי מצגת שניתנה בפגישה הווירטואלית של האגודה האמריקאית לחקר הסרטן (AACR).

"בהתחשב בסיכון העודף לסרטן הערמונית ולמוות בסרטן הערמונית בקרב גברים בסיכון גנטי גבוה, יש צורך דחוף בהתערבויות שעשויות להפחית לפחות חלק מסיכון זה אם לא את כולו. יתר על כן, כשהבדיקות הגנטיות נפוצות יותר ויותר, גברים רבים נוספים יתמודדו עם הידע על הסיכון המוגבר שלהם ", אמרה דוקטור אנה פליים, מבית החולים בריגהאם ובית החולים לנשים ובית הספר לבריאות הציבור של הרווארד ט. צ'אן בבוסטון.

גורמים גנטיים מעלים במידה ניכרת את הסיכון לסרטן הערמונית, כאשר 269 וריאנטים גנטיים תורשתיים ידועים כמנבאים סרטן הערמונית. מחקר קודם שנערך על ידי ד"ר פליים ועמיתיה שילבו וריאנטים אלה ליצירת ציון סיכון פוליגני. המחקר הנוכחי נועד להדגים את התועלת של ציון הסיכון הפוליגני לזיהוי גברים בסיכון הגבוה ביותר למות מסרטן הערמונית וכן את ההשפעות מפחיתות הסיכון שיש לאלמנטים שונים באורח החיים.

הניתוח נערך תוך שימוש בנתונים של 10,443 גברים שהשתתפו במחקר מעקב אחר עובדים מתחום הרפואה שנתוני הגנוטיפ שלהם היו זמינים. המעקב החציוני היה 18 שנים לסרטן ערמונית כללי ו- 22 שנים לסרטן ערמונית קטלני, (הוגדר כמחלה גרורתית או מוות מסרטן הערמונית).

בסך הכל, 2111 מקרים של סרטן הערמונית ו- 238 מקרי סרטן ערמונית קטלניים זוהו במהלך המעקב. שכיחות המחלה נקבעה מתאריך איסוף דגימה גנטית מן הדם (1993–1999) או מן הלחי (2005–2006) עד שנת 2014 (2016 למחלות קטלניות).

החוקרים העניקו ציון אורח חיים מאומת שכלל משקל בריא, פעילות גופנית נמרצת, אי עישון ודיאטה המורכבת מצריכה גבוהה של עגבניות ודגים שומניים עם צריכה נמוכה של בשר מעובד. אורח חיים בריא הוגדר כהקפדה על  ארבעה או יותר מגורמים אלה, אורח חיים בריא בינוני הוגדר כשמירה על שלושה בלבד, ואורח חיים פחות בריא פירושו שמירה על שניים או פחות.

ריבוד הגברים על פי ציון הסיכון הפוליגני הראה כי בהשוואה לגברים ברבעון הסיכון הנמוך ביותר בין 0% ל -25%, גברים שנמצאים ברבעון הסיכון הגבוה ביותר של 75% עד 100% היו בסיכון גבוה פי 5 לפתח סרטן ערמונית (יחס סיכון 5.39, רווח סמך 95% 4.59-6.33) וסיכון גבוה פי 3 לפתח סרטן ערמונית קטלני (יחס סיכון 3.53, רווח סמך 95% 2.34-5.32).

[פוליגני – התייחסות לתכונה כמותית התלוּיה בפעולה של כמה גֵנים]

אורח חיים בריא היה קשור להפחתת הסיכון לסרטן הערמונית קטלני בכמחצית בקרב גברים ברבעון הציונים עם הסיכון הפוליגני הגבוה ביותר, בהשוואה לגברים עם אותו סיכון גנטי, אשר ניהלו  אורח החיים הפחות בריא (יחס סיכון 0.54, רווח סמך 95% 0.31 –0.94). אורח חיים בריא בינוני הועיל גם בהפחתת הסיכון לסרטן ערמונית קטלני (יחס סיכון 0.59, רווח סמך 95% 0.36–0.95) בקרב גברים בסיכון גבוה.

קיום אורח חיים בריא בעת כניסת המחקר נקשר לשכיחות סרטן ערמונית קטלני מצטברת לכל החיים של 3% בקרב גברים בסיכון גבוה, בהשוואה ל -6% לגברים בסיכון גבוה עם אורח חיים פחות בריא. שכיחות המקרים באוכלוסיית המחקר הכוללת הייתה 3%. עם זאת, לא הוכח קשר בין אורח חיים בריא להפחתה בסיכון הכולל לסרטן הערמונית בקרב הגברים הנמצאים בסיכון הגבוה ביותר, (יחס סיכון 1.01, רווח סמך 95% 0.84-1.22).

"ישנם שלושה ממצאים עיקריים", אמר ד"ר פליים. "ראשית, אישרנו את הממצא הקודם שלנו על סיכון גבוה לכל החיים (55%) לסרטן הערמונית בקרב גברים בקבוצת ציון הסיכון הפוליגני הגבוה ביותר. שנית, הצלחנו גם להראות שציון הסיכון הפוליגני הזה יכול לדרג גברים על פי הסיכון שלהם למחלות קטלניות. עם זאת, חשוב להוסיף כי ציון הסיכון הפוליגני הזה אינו ספציפי למחלה אגרסיבית, אך הוא יכול להצביע על גברים בסיכון הגבוה ביותר למות מהמחלה. שלישית, ואולי המעניין ביותר, ראינו כי בקרב גברים עם הסיכון הגנטי הגבוה ביותר, אורח החיים הבריא ביותר (נוכחות של ארבעה גורמי אורח חיים בריאים או יותר) הפחית את הסיכון למחלות קטלניות ב- 46%."

היא הסבירה כי "ממצאים אלה חשובים מכיוון שהם מציעים כי גורמים הניתנים לשליטה יכולים לקזז את ההשלכות שיש לסיכון גנטי גבוה לסרטן הערמונית. עם 30,000 גברים אמריקאים שמתים מסרטן הערמונית מדי שנה, אנו זקוקים בדחיפות לאסטרטגיות מניעה נוספות. בנוסף לאיתור וטיפול מוקדם, התערבויות באורח החיים יכולות להיות אסטרטגיה נוספת, שמביאה לתחלואה נמוכה יותר. בעוד שהמנגנונים הבסיסיים אינם מובנים במלואם ויש צורך במחקר נוסף, גברים בסיכון גנטי גבוה עשויים להפיק תועלת מהקפדה על אורח חיים בריא, כולל אי ​​עישון, משקל בריא, פעילות גופנית סדירה ודיאטה בריאה."

כשלב הבא, החוקרים מתכוונים לאמת את הממצאים בקבוצות אחרות לגביהן יש נתונים זמינים של גנטיקה ואורח חיים, כולל לא אירופאים. "נכון לעכשיו, קשה להעלות נימוקים נגד אורח חיים בריא, בהתחשב ביתרונות הכלליים לבריאות," אמר ד"ר פליים. "עם זאת, לפני שמיישמים המלצות ספציפיות לסרטן הערמונית בייעוץ קליני, יש לאמת את התוצאות שלנו באוכלוסיות אחרות, ועלינו לבדוק באופן ספציפי אם ניתן לתרגם את התוצאות שלנו ישירות כהמלצות לגברים עם היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית. בהתחשב בכך שבדיקות גנטיות של המשפחה אינן כלולות כיום בסטנדרט הטיפול, היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית עשויה לשמש האינדיקטור הטוב ביותר לסיכון גנטי גבוה."

הערת איצי באר –
ניתן לסכם בתמציתיות:

לפי הממצאים במחקר וכדי להקטין סיכון להתפרצות סרטן הערמונית אגרסיבי, מומלץ מאד, עבור גברים הנמצאים בסיכון גבוה לסרטן הערמונית (כאלה שבני משפחה קרובים חלו בסרטן הערמונית וגם סרטן השד, סרטן השחלות, או אם ידוע על מוטציות בגנים מסוג   BRCA 1,2  או ATM), לשמור על אורח חיים בריא, הן בהיבט התזונתי והן בנושא של הקפדה על פעילות גופנית.

למקור באנגלית הקש כאן

 

מקור התמונה: Designed by macrovector / Freepik

אודות המחבר

צור נושא חדש