לפני יותר מעשרים שנה דווח לראשונה בספרות המקצועית האורולוגית של טיפול בגרגירי יוד רדיואקטיביים המוחדר תחת הנחיית אולטראסאונד. דווח זה פתח את התקופה של הברכיתרפיה המודרנית. בעבר הרחוק יותר כאשר לא היו אמצעי הדמייה , החדרת הגרגירים הייתה "על עיוור" והתוצאות כפי שניתן לשער היו פחות מטובות.

בעשרים השנה שחלפו חל מהפך של ממש בגישת הממסד הרפואי והחולים לגבי מקומה של גישה טיפולית זו ומאחר והמכשור רק שוכלל ומוזער התוצאות הינן טובות לאין ערוך מהקודמות והטכניקה מקובלת יותר על המטופלים. די אולי לציין את העליה העצומה במספר המקרים המטופלים בארה"ב מידי שנה בטכניקה זו ואת המהפך שחל שם בכלל בנושא הטיפול בשאת ערמונית ממוקמת בעשור האחרון. בארה"ב מאובחנים כרבע מיליון איש בשנה כסובלים מסרטן ערמונית. רובם ככולם מאובחנים בשלבים המוקדמים של המחלה המאפשרים טיפול רדיקלי למטרות הבראה. לפני עשור בלבד כשני שליש עברו ניתוח רדיקלי של הערמונית וכשליש קרינה חיצונית. הברכיתרפיה נטלה רק כ-5% מנתח המטופלים. בשנת 2003 נותחו רק כ-40% מכלל החולים במחלה, כשליש קיבלו קרינה חיצונית וכ30% עברו טיפול ברכיתרפיה. אין ספק כי מדובר במהפך של ממש. קרוב ל-75,000 איש טופלו שם בשנה שעברה בברכיתרפיה על פי הערכת גורמים רפואיים שונים.

מהי הברכיתרפיה המודרנית? שיטת החדרה של קרינה פנימית מיננת על פי רוב מבוססת על גרגירי יוד רדיואקטיביים ובמיעוט המקרים על יסוד המכונה פאלדיום רדיואקטיבי. הקרינה כולה מוחדרת באופן חד פעמי תחת הרדמה בעזרת מחטים ותחת בקרה בזמן אמת של הדמיית הערמונית בעזרת גלי על-קול (אולטראסאונד). כל זה בסיוע של תוכנות חישוב קרינתי-טיפולי הנמצאות בשימוש בחדר הניתוח בסיועו של פיזיקאי קרינה.

הקרינה הפנימית המוחדרת מחושבת כך שכל רקמת הערמונית נחשפת למנות קרינה גבוהות מאד, אך הרקמות שמסביב כמעט ואינן מקבלות קרינה, זאת בשונה מקרינה חיצונית. הגרגיר הרדיואקטיבי המוחדר בחדר הניתוח ממשיך לפלוט את הקרינה במשך חודשים רבים עד שהוא "מסיים את חייו".

לציין כי קיימת גישה של טיפול בברכיתרפיה בה מוחדר מקור קרינה חזק לערמונית למשך זמן קצר יחסית ומוצא בסיום הפעולה. שיטה זו נקוטה במספר קטן יחסית של מרכזים רפואיים וחסרונה בכך שהיא מצריכה יותר מטיפול אחד תחת הרדמה.

העובדה כי מצוי בידנו מידע על עשרות אלפי מטופלים ומשך זמן מעקב של עשרים שנה מאפשרת כבר הסקת מסקנות רפואיות לגבי מקומו של הטיפול הברכיתרפי בסרטן הערמונית. נעשו השוואות בין הטיפולים השונים: ניתוח קרינה חיצונית ופנימית-ברכיתרפיה ונמצא כי בחולים עם גידול ממוקם לערמונית בעל התמייינות (אופי ) התאים בדרגה טובה עד בינונית, לשלושת הגישות הטיפוליות תוצאה דומה עד זהה מבחינת סיכויי ההבראה מהמחלה. אנו מודדים כיום את ההחלמה בעזרת בדיקת הדם המכונה PSA ואם כי הקריטריונים להחלמה מבחינת בדיקת הדם שונים במעט בניתוח לעומת קרינה הרי שמסקנת חוקרים שונים היא כי אין הבדל בתוצאות.

פורסם 5/2010

אודות המחבר