חדשות מחקר

תרומתו של מיץ הרימונים כמאט את התפתחות מחלת סרטן הערמונית, אצל גברים שסובלים מהישנות המחלה.

 

מיץ רימונים מסייע לחולי סרטן הערמונית בשני מישורים. הוא מאט את ההתפתחות המואצת של התאים הסרטניים וגורם להרס עצמי של התאים הללו – זאת על-פי מחקר עדכני שהתפרסם ב – 1 ביולי 2006 בכתב העת Clinical Cancer Research.

juice-pomegranate-230

מחקר קליני שבוצע במרכז ג'ונסון לחקר הסרטן באוקלה (UCLA) מצא שגברים, שסובלים מסרטן ערמונית מתפתח לאחר ניתוח או טיפולי הקרנה, אשר שתו מיץ רימונים, גילו שקצב התפתחות התאים ירד לרמה של 54 חודשים. בהשוואה לכך, לפני שהחלו לשתות את מיץ הרימונים על בסיס יומיומי,  רמת ההתפתחות של תאי סרטן הערמונית הייתה מהירה פי שתיים  לפחות – בממוצע 15 חודשים.

"מהירות התפתחותם של תאי סרטן הערמונית יורדת ב 35% בקרב גברים ששתו מיץ רימונים." כך טוען פרופ. אלן פנטוק (Pantuck) מהמחלקה האורולוגית בבית-הספר לרפואה ע"ש דייויד גפן, באוקלה, ומוביל המחקר הנוכחי. פנטוק מביע תקווה שמיץ הרימונים יאפשר אסטרטגיה חדשה בהאטת קצב התפתחות המחלה, אצל גברים, שעברו טיפולים בסרטן הערמונית.

"מיץ רימונים הוא אנטי מחמצן חזק, ויש ראייה חזקה לכך שלדבר חשיבות רבה בכל האמור לסרטן הערמונית. בדומה לויטמין C ולאנטי מחמצנים אחרים, חומצה אלגית (ellagic acid) אשר נמצאת במיץ הרימונים,  פועלת כמדכא מולקולות מחמצנות – או כאלה שמוסיפות חמצן לחלבונים ולשומנים ומשנות את התפקוד הביולוגי שלהם. חומצה אלגית הינה "מרכיב אנטי מחמצן ראשון במעלה במיץ הרימונים."  לאחר שתייה של מיץ רימונים מדי יום נמצאה אצל כל המטופלים חומצה אלגית בשתן.

פנטוק ועמיתיו בדקו מאפיינים אנטי-מחמצנים בתוך מיץ הפירות ובתוך דמו של המטופל. המבדקים הצביעו על עליה של 23%  בתחמוצת חנקנית בדמו של מטופל ששתה 8 אוז מיץ רימונים מדי יום במשך תשעה חודשים. ובקרב שני שליש מהמטופלים שהשתתפו במחקר נרשמה עליה כלשהי בהשוואה לנתוני היסוד. מבדקים אלו בוצעו ע"י ד"ר לואיס לגנרו (Lgnarro), אוקלה.

דגימות הדם שנלקחו מגברים, אשר שתו 8 אוז מיץ רימונים  מדי יום, הראו ירידה ברורה של קרוב לשלושים אחוזים  במספר תאי סרטן ערמונית חדשים. באופן דומה, דגימות דם מאוחרות יותר הראו גם הן ירידה של כ 12% בהתפתחות והתפשטות תאים סרטניים וכללו עליה של 17% בתמותת תאי סרטן, בהשוואה למצב הגברים לפני תחילת הטיפול.

ד"ר פנטוק מדגיש את הצורך בקיום מחקרים קליניים מתוכננים בקפידה, אשר יוכלו לבחון ולאשר את תפקידו הביולוגי של פרי הרימון בהאטת ו/או מניעת הישנות סרטן הערמונית אצל גברים.

ד"ר פנטוק אינו מאמין שהוא מרפא מישהו מסרטן הערמונית. לדבריו, למרות שבניסוי הראשוני שליש מהמטופלים חוו ירידה משמעותית ברמת ה PSA שלהם במהלך הניסוי, הרי שבאף מקרה לא ירדה רמת ה PSA לרמת האפס. ויחד עם זאת נמצא שרמת ה PSA לא צמחה במשך תקופה ארוכה והאטה זו יכולה להימשך שנים לאחר הניתוח או טפול ההקרנה. לעובדה זו יש משמעות חשובה שכן גברים שאינם סובלים מהישנות המחלה זוכים לתוחלת חיים ארוכה יותר וייתכן שיוכלו גם להימנע מטיפולים שונים – כמו טיפולי קרינה, טיפולים הורמונאליים או כימיים.

מובילי המחקר:

♦ מוביל המחקר הנוכחי – ד"ר אלן פנטוק: בעל ניסיון עשיר ברפואה אלטרנטיבית ומשלימה עבור חולי סרטן. הוביל והשתתף במספר מחקרים אשר התמקדו בסרטן הערמונית וסרטן הכליה.

♦ חבר צוות המחקר לואיס ג'. לגנרו: זוכה פרס נובל ברפואה לשנת 1998 על גילויים בתחום מחלות קרדיולוגיות. גילוייו של לנגרו בתחום זה באים לידי שימוש במאבק במחלות לב והן הובילו, בין השאר, להמצאת גלולת הויאגרה.

♦ פרופ' דייויד הבר, מנהל המחלקה הרפואית במרכז התזונה הקלינית, באוקלה. מתמחה במחקרים, העוסקים בתזונה משלימה

לידיעתכם: מיץ רימונים מרוכז נמכר כאן בארץ ברשתות השיווק. זהו מיץ מצוין, שמיובא מטורקיה.

בברכת בריאות טובה,

לני הירש.

אודות המחבר