תרופות מקבוצות סטטינים עלולות להגן על חולי סרטן הערמונית 

נכתב על ידי סלאן בוילס

WebMD Health News

מבוקר על ידי ד"ר לאורה מרטין

28/6/10

תרופות סטטין שמורידות את רמת  הכולסטרול בדם עשויות להקטין את  הסיכון  לחלות מחדש בסרטן הערמונית בחולים שעברו כריתה רדיקלית של הערמונית.

 במחקר חדש במרכז הרפואי באוניברסיטת "דיוק" התברר שגברים אשר לקחו תרופות סטטינים בעקבות בעיות לב ועברו ניתוח להוצאת הערמונית, הסיכוי אצלם לחזרת המחלה היה ב- 30% פחות מאשר אצל גברים אשר לא לקחו את התרופות.

אצל אלה שלקחו את התרופות במינונים הגבוהים ביותר הסיכון לחזרת המחלה ירד בחמישים אחוז.

לדברי החוקר הבכיר, ד"ר סטיבן פרידלנד ממרכז סרטן הערמונית באוניברסיטת "דיוק" תוצאות המחקר  מאוד משכנעות.  מספר המקרים החוזרים, של המחלה, פחת יותר בגברים שלקחו את תרופות הסטטין במינונים הגבוהים. עם זאת המחקר לא הראה שלקיחת תרופות המורידות כולסטרול מאטות את קצב הגידול והתקדמות המחלה.

סטטינים וסרטן הערמונית

סטטינים כמו סימבסטטין, זוקור, ליפיטור, וקרסטור, בין שאר הסטטינים, הם התרופות הנרשמות ביותר על ידי הרופאים. אומנם, בכמה מחקרים  קודמים קשרו את השימוש בתרופות אלה לסיכון יותר נמוך לחלות בסרטן הערמונית או למקרי חזרת המחלה אולם זה לא הוכח במחקרים האחרונים.

במחקר יותר מוקדם, צוות מחקר של אוניברסיטת דיוק מצא שבגברים אשר לקחו סטטינים היתה נטייה לרמות יותר נמוכות של PSA   (החלבון שמסמן את התפתחות מחלת סרטן הערמונית).

המחקר כלל מעל 1,300 חולי סרטן הערמונית שנותחו כירורגית והיו ברשימת החולים, כולל  236 גברים שלקחו סטטינים להורדת רמת הכולסטרול ולהורדת רמת הסיכון למחלת לב (ממנה סבלו)  בזמן הניתוח.

המעקב אחרי אלה שהשתמשו בסטטינים היה במשך שנתיים, בזמן שהמעקב אחרי אלה שלא לקחו את התרופות ממשפחת הסטטינים היה 38 חודשים.

חזרת המחלה לאחר ניתוח הוערכה בעזרת מדידת רמת ה- PSA ,במיוחד מדידת הזמן לתחילת ההופעה של ה- PSA ("חזרה ביוכימית")  הנחשב לחזאי משמעותי המראה על התקדמות המחלה.

מצאו שבערך 300 גברים הגיבו בחיוב לבדיקה הכימית (PSA) במשך המעקב,  כולל  16%  אשר השתמשו בתרופות סטטין ו- 25% שלא השתמשו בסטטינים.

אחרי שניסו לחפש סיבות אחרות שיכולות להשפיע על חזרה של הסרטן, החוקרים מצאו שלקיחת סטטינים לפני ניתוח היה קשור עם ירידה של 30% בבדיקות החזרה הביוכימית.

בין גברים שלקחו יותר מ-20  מיליגרם  של זוקור כל יום, סיכון החזרה הוקטן ב-50%.  גברים שלקחו פחות מ-20 מיליגרם ליום לא הראו ירידה בסיכון החזרה.

ד"ר פרידלנד אומר שהירידה הזאת (בחזרת המחלה) מאד דומה למה שהם ראו במקרים של  הקרנה אחרי ניתוח להסרת הערמונית.

מתוכנן מחקר נוסף  שלהם, בנושא הסטטינים,  מתוכנן לבדוק אם לתרופות יש השפעה של האטה על המחלה.

המחקר ממומן על ידי קבוצות פרטיות וציבוריות , כולל מכון הבריאות הלאומי, המחלקה לענייני החייל המשוחרר, והאגודה האורולוגית האמריקאית.

אודות המחבר